loading...
گفتمان داستانی
گفتمان داستانی بازدید : 122 دوشنبه 22 مهر 1392 نظرات (0)

ــ آثــــــــــار خارجـــــــــی

ـ خانه| رمان انگلیسی| نویسنده: تونی موریسون| برگردان: میچکا سرمدی| 138 صفحه| قیمت: 6500 تومان| نشر زاوش

           نام شخصیت اصلی رمان «خانه»، فرانک است؛ سربازی آفریقایی، آمریکایی که در  24 سالگی می‌کوشد، با از عبور از سختی‌های جنگ، آرامش خود را در بازگشت به سرزمین مادری‌اش بیابد. داستان «خانه» از زاويه ديد این آمريكايی آفريقايی‌تبار در اوايل دهه 50 قرن بيستم روايت می‌شود و قهرمان داستان، از جنگ كره به كشورش بازگشته و اين بازگشت، با دوره ریاست جمهوری هری ترومن مصادف شده است.

موريسون در دهمين رمان خود به فضاهاي تازه‌اى دست يافته است، رمان کوچک و کم‌حجم «خانه» را در روزهايي نوشته است که در غم از دست‌ دادن پسرش سوگوار بود. موريسون گفته است: «روزهايى بود که فکر مي‌کردم ديگر نمى‌توانم بنويسم، آدم‌ها تسلي‌ام مى‌دادند، اما اين تسلى کمکى به من نمى‌کرد، من چيزهايي را در زندگي از دست داده بودم و تنها باقى‌مانده‌ى دنيا برايم نوشتن بود که به "خانه" ختم شد و نجاتم داد.»

توني موريسون تاكنون جوايز معتبرى چون نوبل ادبيات و پوليتزر را از آن خود كرده است. از او به عنوان نويسنده‌اى ياد شده كه رمان‌هايش سرشار از عناصر بصرى و مضامين شاعرانه هستند و به واقعيت زندگي امريكايى جان مي‌بخشند./ سایت نشر چشمه و خبرگزاری ایبنا| ۱۵ مهر ۹۲

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ کتاب سیاه| رمان ترکی| نویسنده: اُرهان پاموک|  برگردان: عین له غریب| 653 صفحه|  قیمت:30000تومان| نشر زاوش

اُرهان پاموک در اين‌جا هم روايتي پُرپيچ‌وخم از جست‌وجو براي يافتن معشوق را دست‌مايه‌ی رمانش قرار داده است. «غالب»، وکيل سرشناسي است که حالا گرفتار ماجراي پيچيده‌ای شده است. همسرش «رويا» غيبش زده و البته «جلال» که ستون‌نويس مشهور روزنامه‌ي «مليت» است و يادداشت‌هايش محبوب‌ترين يادداشت مطبوعاتي روزنامه‌هاي استانبول است. جلال و غالب باهم نسبت خانوادگي دارند. اما غالب نمي‌تواند ماجراي اين غيب شدن‌ها را به‌هم بي‌ربط بداند. شهر تشنه‌ي يادداشت‌هاي جلال است، اما جلال ديگر نيست و غالب که مي‌داند هيچ‌کدام از مخاطبان جلال او را نديده‌اند، زندگي تازه‌اي را در پيش مي‌گيرد. او به خانه‌ي جلال اسباب‌کشي مي‌کند، کت‌وشلوارهاي او را مي‌پوشد و به‌جاي او براي روزنامه‌ي «مليت» مي‌نويسد و در عين‌حال جست‌وجوهاش را براي يافتن سرنخي از گم‌شدگان ادامه مي‌دهد. اما اين گم‌ شدن‌ و سرنخ‌هاي به‌دست‌آمده رفته‌رفته پيچيده‌تر مي‌شود و يک سر ماجرا وصل مي‌شود به فروشگاه کوچکي به نام علاالدين که بخشي از خاطرات کودکي رويا و غالب در آن رخ داده بود.

 

اُرهان پاموک درباره‌ی رمان «کتاب سياه» گفته است: «"کتاب سياه" دومين رمانم بود که به انگليسي ترجمه شد و کمي بعد خوانندگان جديدي پيدا کردم و بيرون از مرزهاي ترکيه مخاطبان تازه‌ای. اما سال 1990، وقتي نسخه‌ی ترکي اين کتاب را پشت ويترين کتاب‌فروشي‌ها ديدم، مي‌دانستم که راه را درست رفته‌ام.»

 استقبال از «کتاب سياه» در سال 1994 در کشورهای انگليسي‌زبان بسيار زياد بود و سال 1996 اين کتاب با ترجمه‌ی ديگری دوباره در لندن منتشر شد. «کتاب سياه» جدای از داستان تودرتويي که دارد، يکي از بهترين نمونه‌های نثر و زبان پاموک را به نمايش مي‌گذارد. فیلم «چهره پنهان» از روي اين اثر ساخته شد که در جشنواره‌ي فيلم آنتاليا تحسين شد./ سایت نشر چشمه| ۱۶ مهر ۹۲

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ وقت نویس| رمان امریکایی| نویسنده: میچ آلبوم | برگردان: شیرین معتمدی| 252 صفحه| قیمت:10500 تومان| نشر مروارید

 

           رمان «وقت نویس» روایتی از اهمیت زمان است؛ عنصری که در زندگی انسان ها در تـمام اعصار نقشی حیاتی را ایفا می کند. در این رمان نویسنده به کمک سه داستان که به موازات هم روایت می شوند، لزوم امیدواری انسان ها را در قرن یادآور می شود. یکی از داستان ها افسانه است و دو داستان دیگر زندگی مدرن انسان ها را در قرن بیست و یکم نشان می دهد. در این کتاب با داستان تنهایی آدم ها و در عین حال، جاودانگی و امیدواری روبه رو می شویم. نویسنده، با بهره گیری از مضامین مذهبی و اخلاقی و نگاه به دوره های مختلف زندگی برخی انسان ها کوشیده تا اهمیت زندگی و امید به آینده را یادآوری کند. محور اصلی این رمان زمان است. انسان ها دیدگاه ها و  درک مختلفی از زمان دارند و اغلب گمان می کنند زمان کافی برای بسیاری از کارها در اختیارشان قرار داده نشده. شخـصیت های داستانی آلبوم هم بـه گونه ای با زمان درگیرند. فردی زمان بیش تری صرف رسیدن به زندگی ایده آل خود می کند، دیگری در ارزوی زمان بیش تری برای بودن با همسرش است که به علت لبیماری هر لحظه مرگ را انتظار می کشد. 

 

رمان ارباب زمان را راوی سوم شخص روایت می کند و او در سرارسر داستان به تشریح وضعیت زندگی شخصیت های مختلف می پردازد.

 

این رمان سرشار از جملات مختلف درباره ی زمان و اهمیت آن است و مخاطب در بسیاری از بخش های کتاب جملات نصیحت گونه ای درباره ی ارزش زمان و زندگی مواجهه می شود.

 

این رمان پیش تر با ترجمه ی «مهرداد وثوقی» و با نام «ارباب زمان» منتشر شده بود./ خبرگزاری ایبنا| ۱۳ مهر ۹۲

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـ منطقه مرده| رمان امریکایی| نویسنده: استفن کینگ| برگردان: سما قرایی| 572 صفحه| 25000 تومان| نشر قطره

 

           «منطقه مرده» رمانی در ژانر وحشت است که در سال 1979 با عنوان «The Dead Zone» به قلم استیفن کینگ منتشر شد. جان اسمیت، یکی از شخصیت‌های این داستان در تصادفی مجروح می‌شود و حدود پنج سال در کما به سر می‌برد. وقتی هوشیاری‌اش را به دست می‌آورد قادر به درک و مشاهده رازهایی ترسناک است و این توانایی لحظات وهم‌آور داستان را رقم می‌زند.

برخی معتقدند که کینگ این رمان را بر اساس یک ماجرای واقعی نوشته که در آن فردی به نام پیتر هورکوس از نردبان سقوط می‌کند و بعد از این حادثه مدعی می‌شود که با دست کشیدن بر اجسامی که به افراد مختلف تعلق دارد، قادر به کشف رازهای آن‌هاست. او در جنگ جهانی دوم با همین توانایی توانست به ارتش هلند کمک کند و به همین دلیل معروف شد./ خبرگزاری ایبنا| ۱۳ مهر ۹۲

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ ورای حصارها | داستان کوتاه امریکایی| گردآوری: آلیس سبالد| برگردان: هدیه یزدان پناه| 122 صفحه| قیمت: 5500 تومان| نشر ترگمان

 

           داستان‌های این کتاب به موضوعات زندگی مدرن می‌پردازند و برخی از آن‌ها تخیلی و بعضی دیگر واقعی هستند. داستان‌ها مضامین مختلفی دارند و در آن‌ها به موضوعات اجتماعی و مسایلی مانند بدی‌های انسان‌ها به یکدیگر، شانس و حتی طوفان‌های هولناک سال‌های اخیر پرداخته شده است. کتاب از پنج داستان کوتاه تشکیل شده که «فرماندار ابله»، «برداشت امروز»، «خیمه» و «میز یادبود» عناوین برخی از این آثارند. این مجموعه قرار است در دو جلد دیگر هم ادامه پیدا کند که ترجمه جلد دوم به پایان رسیده است. سبالد این داستان‌ها را از میان شاهکارهای داستان کوتاه برگزیده که نویسندگان آن‌ها در ایران شناخته شده نیستند.

این کتاب از داستان‌های کوتاهی تشکیل شده که در سال 2009 در یک مجموعه گردآوری شدند، در حالی که تمام آن‌ها پیش‌تر در نشریات مختلفی مانند نیویورکر به چاپ رسیده بودند. در این مجموعه داستان‌هایی با موضوعات، سبک‌های نگارشی، زاویه‌های دید و ژانرهای متفاوتی دیده می‌شود.

آلیس سبالد، نویسنده آمریکایی در سال 1963 به دنیا آمد. او سه کتاب «خوش شانس» در سال 1999، «استخوان‌های دوست داشتنی» در سال 2002 و «ماه نیمه تمام» در سال 2007 را در کارنامه ادبی خود دارد و در سال 2002 جایزه برام استوکر و سال 2003 جایزه کتاب سال را دریافت کرده است./ خبرگزاری ایبنا| ۱۵ مهر ۹۲

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ــ آثار ایرانی

ـ گرمازدگي| داستان کوتاه فارسی| نویسنده: فرشته احمدي |80 صفحه| 4000 تومان| نشر افق

 

           شناخت انسان نسبت به روابطش براساس وجود و ذات خويش از محورهای اصلی داستان‌های این کتاب است.

نویسنده با بيان اين‌كه موضوع داستان‌هاي اين كتاب حول مسايل اجتماعي و فارغ از مسايل مختص به زنان يا مردان است، گفت: در داستان‌هاي «گرمازدگي» شناخت انسان نسبت به روابطش با وجود و ذات خويش، دیگران و جهان پرداخته مي‌شود.

در بخشی از پشت جلد اين كتاب آمده است: «این مجموعه‌ی شش داستانی، تلاشی است دوباره برای شناخت انسان و رابطه‌اش با خویشتن، دیگران و جهان. نویسنده می‌خواهد ما از ورای روایت‌های او،انسان را گویی برای نخستین‌بار ببینیم. آیا از این‌همه خوش‌باوری‌ انسان،شگفت‌زده خواهیم شد، یا او را هم چون غریبی درک‌ناشده رها خواهیم کرد؟»

از فرشته احمدی تا کنون مجموعه داستان‌هاي «بي اسم»(1381) و «سارای همه»(1383) و دو رمان «پری فراموشی» (1386) و «جنگل پنیر»(1387 ) منتشر شده‌اند. داستان «تلویزیون» از مجموعه داستان «سارای همه» كه در سال ۱۳۸۳ منتشر شده بود، توانست جایزه هوشنگ گلشیری را در سال ۱۳۸۴ به دست آورد. نخستین رمان احمدي با نام «پری فراموشی» تندیس کتاب برگزیده کتابفروشان را در جایزه روزی روزگاری درسال ۱۳۸۸ دریافت کرده است./ خبرگزاری ایبنا| ۱۴ مهر ۹۲

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ مقصر و داستان‌هاي ديگر| داستان کوتاه فارسی| نویسنده: کاظم هژیر آزاد| 128 صفحه| قیمت: 6500 تومان| نشر افراز

 

           اين مجموعه، شامل 14 داستان كوتاه به نام‌هاي «گل كاشتي»، «بازيگر در دادگاه»، «اشك سينمايي»، «كار دُرست»،‌ «حرف نزن»،‌ »تئاتر شهر»، «كيف»، «رهايي»، «حق»، «رابطه»، «مقصر»، «سينما»، «خروس طلايي» و «سر پياز، ته پياز» است.

نویسنده می گوید:« پيش‌تر مجموعه داستان «كيف» در سال 58 از من روانه بازار كتاب شد كه شامل هفت داستان كوتاه بود. در سال‌هاي گذشته به دليل خاطراتي كه از داستان‌هاي اين كتاب داشتم و هم به دلیل ناياب بودن اين اثر، سعي داشتم  اين كتاب را پس از سال‌ها تجديد چاپ كنم اما با تاکید ناشر مبني بر كم بودن تعداد صفحات كتاب، تصميم گرفتم تعدادي داستان به كتاب «كيف» بيفزايم.»

کاظم هژیرآزاد، نويسنده، بازيگر تئاتر و سينما متولد  فروردین ۱۳۲۹ در تهران است. وي كه فراگيري هنر بازيگري را از سال آخر دبیرستان آغاز كرده، تک پرده‌اي به نام «سوسنگرد» با موضوع جنگ تحمیلی و مجموعه داستاني به نام «کیف» را روانه بازار كتاب كرده است. وي كه درباره نقد تئاتر و مسايل مربوط به صنف تئاتر در مطبوعات مي‌نويسد، هم اکنون عضو هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر و همچنین عضو هیات مدیره خانه تئاتر است./ خبرگزاری ایبنا| ۱۴ مهر ۹۲

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آثار درباره ی ادبیات

ـ در حیاط خلوت نویسندگان| درباره ی ادبیات| نویسنده: راینر اشمیتس| برگردان: مهشید میرمعزی| 630 صفحه|  نشر ثالث

 

           مترجم:« راینر اشمیتس برای نوشتن این کتاب 25 سال فیش جمع کرده و تمام اتفاق‌هایی را که در زندگی ادیبان جهان رخ داده، گردآوری کرده است. ما از بسیاری از این اتفاق‌ها بی‌خبریم، کتاب بسیار جالب و خواندنی است و مانند دایرةالمعارف به ترتیب الفبا به موضوع‌های گوناگون پرداخته است. ما بیش‌تر با آثار ادبی شخصیت‌های بزرگی مثل گوته آشناییم، اما نمی‌دانیم عادت‌های عجیب این اشخاص چه بوده، در زندگی شخصی‌شان چه گذشته و... . خدا می‌داند این اشخاص چقدر عادت‌های عجیب داشته‌اند. بعضی از این عادت‌ها در زندگی‌نامه‌های‌شان آمده است، اما نوشتن زندگی‌نامه از قرن 18 به بعد باب شده است. در این کتاب‌ها اطلاعاتی هم درباره ادیبان پیش از قرن 18 و هم درباره ادیبان پس از آن ارائه شده است. سبک کار نویسنده این‌طور بوده که به ترتیب الفبا عباراتی را به عنوان موضوع نوشته و اطلاعاتی از نویسندگان درباره همان موضوع آورده است. البته من هنگام ترجمه این ترتیب را تغییر داده‌ام و به ترتیب الفبای فارسی آورده‌ام. در این کتاب به عنوان نمونه ذیل واژه «آبله» نوشته شده که صورت کدام یک از ادیبان آبله داشته، ذیل «آپاندیس» آمده که کدام ادیب آپاندیس خود را عمل کرده، ذیل واژه «آتش» نوشته شده که خانه کدام ادیب آتش گرفته و... . آخرین کلمات ادیبان هنگام مرگ و بسیاری مطالب خواندنی دیگر در این کتاب گرد آمده است؛ به عنوان نمونه در بخشی از کتاب آمده که دوما داستان‌هایش را برای انتشار به روزنامه‌ها می‌داده و براساس تعداد کلمات پول می‌گرفته است. زمانی که کارش رونق می‌گیرد، آدمی در داستان‌هایش می‌گذرد که لکنت زبان داشته است. سردبیر روزنامه‌ای که کارهایش را منتشر می‌کرده، از او می‌خواهد که این شخصیت را بکشد و از داستان‌هایش حذف کند، اما او نمی‌پذیرد تا این‌که سردبیر پول قلمبه‌ای به او می‌دهد تا دوما بپذیرد که آن شخصیت را بکشد. اطلاعاتی درباره این‌که کدام ادیب جاسوس بوده، کدام در راه وطنش کشته شده و کدام ادیبان پزشک بوده‌اند، در این کتاب وجود دارد. «در حیاط خلوت نویسندگان» کتاب جالبی است که آدم می‌تواند آن را تکه‌تکه بخواند./ خبر آنلاین| ۱۰ مهر ۹۲

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ـ گفت و گو نویسی| درباره ی ادبیات| نویسنده: گلوریا کمپتون| برگردان: فهیمه محمد سمسار| 502 صفحه| قیمت: 21900 تومان| نشر سوره مهر

 

           این کتاب تلاشی است برای تمرین گفتگونویسی در نویسندگی که به گفته نویسنده با دو هدف صورت پذیرفته است؛ نخست اینکه نویسنده یاد بگیرد که باید فراموش کند که در حال گفتگونویسی است تا با این حس گفتگوهای تالیف شده از سوی وی از دل شخصیت‌ها بیرون بیاید و نه از دل دستورالعمل‌های خاص و دیگر اینکه این کتاب سعی دارد به این نکته تاکید کند که گفتگونویسی می‌تواند جنبه سرگرمی داشته باشد و با کمترین تمرین می‌شود آن را یاد گرفت. کمپتون کتاب خود را با فصلی در مورد آزاد کردن صدای درون و کشف هدف گفتگو  شروع می‌کند و در ادامه موضوعاتی مانند ترکیب

روایت، افشای شخصیت‌ها، انگیزه آنها از زبان خود شخصیت‌ها، استفاده از گفتگو برای ارائه مکان و زمان و پس زمینه داستان و استفاده از گفتگو برای تنظیم سرعت داستان را مطرح می‌کند. تشدید تنش و تعلیق از طریق گفتگو و... از موضوعاتی کتاب است./ خبرگزاری مهر| ۱۵ مهر ۹۲                                                                                     

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 80
  • کل نظرات : 13
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 12
  • آی پی امروز : 20
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 38
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 9
  • بازدید هفته : 80
  • بازدید ماه : 853
  • بازدید سال : 2,677
  • بازدید کلی : 46,627